belastingdienst

Belastingdienst test WhatsApp

 

 

belastingdienst

WhatsAppen met de Belastingdienst? Het klinkt als verre toekomstmuziek, maar de fiscus experimenteert er al volop mee.

Op de eigen jaarlijkse Intermediairdagen werd de berichtenservice grondig uitgeprobeerd. De deelnemende fiscaal specialisten reageerden positief, schrijft Frankwatching. De interne it-organisatie bekijkt nu wat er nodig is om WhatsApp vaker en breder in te zetten. De afdelingen Toeslagen en Douane hebben volgens de techwebsite in elk geval interesse.
Het merendeel van de mensen die worstelen met hun aangifte of andere belastingvragen hebben communiceren nu nog telefonisch met de fiscus: de BelastingTelefoon krijgt door het jaar heen nog altijd meer dan tien miljoen telefoontjes. Tegenwoordig beantwoordt de fiscus ook vragen via Facebook en Twitter.
WhatsAppen met de Belastingdienst – veilig omdat een ’appje’ de weg van verzender naar ontvanger volledig versleuteld aflegt – heeft veel voordelen ten opzichte van de BelastingTelefoon. Zo kan de belastingbetaler screenshots versturen, waarop de medewerker van de fiscus beter kan zien waar een eventuele vastloper zit.
Ook kan de Belastingdienst méér mensen snel helpen. Per persoon duurt een contact via WhatsApp wel twee keer langer dan via de BelastingTelefoon; tien om vijf minuten. Tijdens de Intermediairdagen waren gebruikers niettemin beter te spreken over de appdienst dan over het telefonisch contact.
Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt dat de app-dienst in elk geval nog niet dit aangifteseizoen ’live’ gaat. Over wanneer de fiscus dan wel gaat appen kan de zegsvrouw nog niets zeggen.

Geplaatst in Algemeen, ICT-nieuws, Opmerkelijk, WhatsApp en getagd met , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *