Bij Microsoft draait nu alles om abonnementen

Bij Microsoft draait nu alles om abonnementen

Bij Microsoft draait nu alles om abonnementen

Microsofts sterke kwartaalcijfers zijn te danken aan het succes van zijn clouddiensten. Die hebben het verdienmodel totaal veranderd.

Microsoft is groot geworden als softwarebedrijf: in de jaren negentig, in de hoogtijdagen van het pc-tijdperk, verkocht het bedrijf licenties voor Windows en Office. Maar de pc-markt krimpt al jaren, de piraterij van software is toegenomen en zelfs Microsoft heeft besloten om Windows 10 gratis weg te geven. De focus is is nu gericht op langdurige dienstverlening.

Want Microsoft is sinds de aanstelling van ceo Satya Nadella, zo’n 2,5 jaar geleden, mobile- en cloud-first gegaan. Dat betekent dat alle diensten op alle apparaten moeten werken, en dat data op alle apparaten beschikbaar zijn. De grote drijvende kracht achter de business van Microsoft is clouddienst Azure, waarmee bedrijven hun diensten – zoals apps, databases en backups – online houden. Deze tak groeide op jaarbasis met 102 procent, en Microsoft is na Amazon inmiddels de grootste cloudleverancier.

Abonnementsdiensten

Ook voor software heeft Microsoft een plan. Het idee erachter is om van Windows 10 een ‘nieuwe generatie software’ te maken die op alle apparaten draait en ‘voor altijd’ gratis wordt geüpdatet. In plaats van met éénmalige aankopen van een nieuwe Windows, wil Microsoft geld verdienen met abonnementsdiensten als Office en OneDrive: software die nog door veel bedrijven worden gebruikt. Door Windows 10 op zo veel mogelijk apparaten gratis beschikbaar te maken, hoopt Microsoft ook zo veel mogelijk abonnementen te verkopen.

De inkomsten uit abonnementen op bijvoorbeeld Office, OneDrive of Azure zijn lager dan de eenmalige aankopen, zo meldt The Wall Street Journal. Maar dat vormt, gezien het stijgende aandeel, geen probleem voor investeerders: op de lange termijn kunnen de inkomsten uit abonnementen juist toenemen, als klanten voor een geruime tijd een abonnement nemen en incidenteel opschalen naar een duurdere variant.

“Het afgelopen jaar was cruciaal voor zowel onze eigen transformatie als de samenwerking met klanten om hen te helpen bij hun eigen digitale transformatie”, zegt Nadella. “De cloud van Microsoft is populair bij klanten en we zijn goed gepositioneerd om in het nieuwe jaar nieuwe mogelijkheden te bereiken.”

Geplaatst in Algemeen, Microsoft en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *